Malmö – Trelleborg

cgipict-img södervärn 1900 för bloggen
Södervärns station år 1900

Malmö – Trälleborgsjärnvägen öppnades för trafik den 28 april 1886. Initiativtagarna var dels Malmöbor med jordintressen vid Södervärn och dels några för saken intresserade lantbor som inte själv hade möjlighet att skaffa nödvändigt kapital. För att råda bot på detta uppsöktes bankiren Louis Fraenckel i Stockholm som snabbt insåg vilka möjligheter projektet hade. För att göra en lång historia kort slutade det hela med att finansieringen omhändertogs av Fraenckel som övertog aktiemajoriteten och tåget kunde gå …

Stationshuset vid Södervärn fick järnvägen själv anlägga och det träffades en överenskommelse med Ystadbanan om en gemensam trafikering av spåret mellan Södervärn och Malmö Västra station. År 1904 tillkom järnvägsförbindelse med Skanör och Falsterbo över Vellinge station på sträckan Malmö – Trelleborgs järnväg.

År 1971 gick sista tåget mellan Malmö och Trelleborg och imorgon den 12 december 2015 invigs tågtrafik på nytt med Trelleborgsbanan, Malmö – Trelleborg. Nya tågstationer införs i Trelleborg, Östra Grevie och Västra Ingelstad. Den här gången stiger vi knappast på vid Södervärn, men kan välja Svågertorp, Hyllie, Triangeln eller Malmö C varifrån turen till Trelleborg tar cirka 30 minuter. Trevlig resa!  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.