”Konstkritik” på Baltiskan

Den Bilden Konstkritik Stadsbiblioteket gamla Malmö

I år, 2014, är det hundra år sedan Baltiska utställningen ägde rum i Malmö. Från många håll har försök gjorts att spåra rester och minnen från utställningen. Bortflyttade hus, skulpturer med mera i Malmö med omnejd och även längre upp i landet har kartlagts och mången gång har man läst och hört uttrycket ”Jaså, är det från Baltiskan, det visste jag inte”, och så går man till objektet i fråga och drömmer sig hundra år tillbaka.

En ”rest” från Baltiskan, som mig veterligen inte har uppmärksammats alls under jubileumsåret, är skulpturen ”Konstkritik”. Den utfördes 1913 av skulptören Otto Strandman och var ett av hans sju bidrag i sal 27 (”Skulpturhallen”) på utställningens konstavdelning. Den hade utställningsnummer 1970 (de svenska konstbidragen uppgick till 2016 stycken; alla deltagarländernas bidrag var totalt 3543 stycken). Efter utställningens slut sattes skulpturen 1915 på en granitsockel öster om Museet – nuvarande stadsbiblioteket – den står där än i dag.

Otto Strandman (1871-1960) utbildades vid Slöjdföreningens skola i Göteborg samt vid Konstakademin i Stockholm 1891-1895. Mellan 1899 och 1905 arbetade och studerade han i Frankrike, Spanien, Italien och Nordafrika. Han fick kungamedaljen 1895 och blev medlem av Konstakademin i Stockholm 1915. Han gjorde porträttbyster av kung Oskar ll och drottning Josefina, men också reliefer, handspeglar och smycken samt oljemålningar och akvareller. Han var alltså en mångsidig konstnär men allra mest känd är han som skulptör av monumentala verk i offentlig miljö. ”Konstkritik” är ett sådant, men tyvärr det enda av hans hand som finns i Malmö för allmän beskådan.

Den Bilden Konstkritik Stadsbiblioteket Baltiska utställningen Malmö

Strandman är representerad på bland andra Nationalmuseum samt Norrköpings och Västerås museer. Ur Svenskt Konstnärslexikon citerar jag att han ”anslöt sig till den måleriska realismen i fransk sekelskifterskulptur med dess sensuella charm”. I denna genre faller säkert ”Konstkritik” in, men vad föreställer den? En ung kvinna som i sin hand håller en lite gubbe som påminner om Rodins ”Tänkaren”! Vem kritiserar vem? Vem av dem representerar Konsten? Vem är subjekt, och vem är objekt? Gubben eller kvinnan? Konstkritik – en skulptur som väcker frågor!

Rickard Bengtsson
Inläggsförfattare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.