Kategoriarkiv: Malmöfotografer

Malmös kvinnliga fotografer


Hilma Rude  (1866-1937) drev en egen fotoateljé på Södergatan i Malmö från 1895 till cirka 1925. 

Redan på 1860-talet etablerade sig många kvinnor som fotografer. De var porträttfotografer. Deras verk sitter ofta gömda i privata album, men själva har de blivit osynliga i den svenska fotohistorien. Det krävdes att man var en mycket framgångsrik porträttfotograf för att överhuvudtaget bli ihågkommen, men de kvinnliga yrkesutövarna uppmärksammades ändå inte i någon större utsträckning. Deras namn fanns ofta gömda under firmabeteckning, efterträdare eller under männens namn om de var gifta med fotografer. Det är aldrig för sent tänkte jag och testade lite andra sätt än bildgalleriet och bloggen att berätta om dem. Jag anpassade några fotografers porträttbaksidor till en stor tändsticksask, tryckte ut dem på ett fint fotopapper och monterade. Baksidan av asken fick en liten berättelse om dåtida kvinnliga fotografer. Jag visade dem lite här och där och vilket gensvar jag fick! Vid den här tiden tänds mycket ljus vid fika så askarna har blivit en snackis på några företags fikaraster. En del har blivit gåbortspresenter och andra kommer att utdelas av tomten. Just nu hinner jag inte göra fler, men nytt år innebär fortsatta berättelser om Malmös kvinnliga fotografer. 

Tre flugor i en smäll

… tänkte fotograf Fagercrantz, men vad mannen som ville föreviga sig själv och sin spegel tänkte om den tredje flugan får vi aldrig veta …

Konstnären Leon Fagercrantz (1866-1935), svensk fotograf och målare, var son till Carolina Christina Pettersson och Malmöfotografen Måns Fagercrantz (1831-1902). Leon studerade konst i Stockholm, Köpenhamn och Berlin och bosatte sig i slutet av 1890-talet i Malmö där han 1903 övertog sin fars fotoateljé på Norra Vallgatan 108. Han började med porträttfotografering för visitkort, men fotograferade även stadsmiljöer, främst i Malmö.


Fagercrantz fotoateljé Norra Vallgatan 108.


Gungande barn i Rörsjömarken cirka 1910.

Han målade också stadsvyer, kanalmotiv, genrebilder, byggnader från gamla Malmö och porträtt.


Rökande gosse olja på duk, okänt årtal.

Leons landskapsmålningar består oftast av blommande idyller från gårdar i Bara och Falsterbo och han lär vara representerad med ett porträtt på Torups slott. 

Nu är även Leon Fagercrantz på plats bland Malmökolleger i kategorin Malmöfotografer.

Ännu ett

… kabinettsfoto taget av Otto Pettersson född i Lund år 1831. Otto hade fotoateljé i både Lund och Malmö. I Lund lär han ha varit verksam mellan åren 1865 till 1880 och därefter i Malmö fram till sin död år 1888. Jag har för mig att även Ottos fru var verksam som fotograf i Malmö, men kan i skrivande stund inte minnas var jag läst det. Det kommer helt säkert …

Jo, nu minns jag! I en diskussion på Sveriges Släktforskarförbunds hemsida Rötter framkom att fotografen Elise Pettersson (1839-1911) efter maken Ottos död år 1888 drev fotoateljén i Malmö vidare och att hon även var verksam i Hässleholm. Tyvärr finns inga fotografier som bär Elises namn, men hon kan mycket väl ha stått bakom kameran på foton märkta O Pettersson.

Vi kan väl anta att kvinnan som Otto eller Elise förevigade var skådespelerska, skridskoprinsessa! ; ) eller något ditåt, för det kan väl knappast vara fråga om en vardagsstass?

Ja, så var även Otto och Elise välkomnade bland Malmöfotograferna. 

Johannes Zehngraf

… Malmöfotograf, om än bara för några år.

Johannes Zehngraf (1857-1908) som var född i Nyköbing Falster i Danmark lärde sig porträttfotografering av sin far och satte upp fotoateljé i Ålborg, Odense och Malmö. Ha visade sig tidigt i livet vara en talangfull tecknare och erfarenheterna av fotoretuschering lär ha varit en bidragande orsak till att han med tiden blev miniporträttmålare. Han drev mellan åren 1886 och 1889 en fotoateljé på Södergatan 16 i Malmö, men flyttade därefter till Berlin och gick över till miniporträttets konstart. I hans kundkrets ingick många av Europas kungahus och furstendömen. Här några kundexempel: Christian IX, Drottning Olga av Grekland, Tsar Alexander III, Kejsarinnan Dagmar, Tsar Nicolai II, Storfursten Georg av Ryssland, Prinsessan Maud, senare drottning av Norge, Barnporträtt av prins Olav (V) av Norge, Kejsar Wilhelm II och Rikskansler Otto von Bismarck. Lite kort tid i Malmö, men o.k. han kan få platsa bland Malmöfotograferna ändå och dessutom förvaras plåten här. ; )

Troligtvis föreställer inte övre bilden Johannes själv. 

Det här är Maj-Etel

… och hon lär vara fotografen Frans Weyers dotter. Någon närmre fotodatum finns inte, men eftersom Frans var född 1883 så kan väl fotot vara taget cirka 1910. (Det visade sig senare att Maj-Etel var född 1917 så jag ändrar till 1922-23 nånting …) Tittar jag närmare på bilden så tror jag att den togs för att dokumentera att hon fått mässling eller kanske vattkoppor. Hon är rätt påbyltad med filt och sjal som inte kan ha varit direkt febernedsättande, men bilden nedan visar att hon trots det piggnade till.

Bilderna kommer från Malmö Museers arkiv och det kommer fler och lite mer om och av fotograf Weyer.

Frans Persson Weijer senare Weyer (1883 – 1963)  som var född i Hammarlöv på Söderslätt lär ha arbetat som fotograf i Hörby kommun omkring 1900 och startade 1903 egen fotoateljé i Sölvesborg som han drev i fem år. År 1908 kom han till Malmö och satte upp ateljé på Möllevångstorget 6 som han innehade till 1915. Mellan 1914 och 1915 drev han även Atelier Baltia (Baltiska utställningen!) på Stortorget.

Utöver att vara porträttfotograf förevigade Frans Malmöhem, Folkets Park, skolor, fester och sammankomster för föreningar och sällskap och så familjen förstås. Icke minst Maj-Etel! Frans ateljé hittar jag sedan mellan åren 1929 och 1945 på Drottninggatan 12 i Malmö. Det finns många uppgifter om dåtida fotografer, men problemet är att uppgifterna oftast skiljer sig åt, men jag rättar mig efter Nordiska Museets fotografregister. Det behöver i och för sig inte vara en garanti, men det brukar stämma på ett ungefär i alla fall. Om man får tro nedanstående bild verkar det som om Frans på senare år slog ihop boende och ateljé i närheten av Stjärnplan och bilden blev kanske till någon form av reklamkort.

Då blev Weyers nästan granne med Ida Malmström och hennes Café Dala. Världen är liten! Jag spånar vidare …

 

Nils Jönsson

… mannen vars kamera alltid följde med, till glädje och nytta för både då och nu.

Nils Jönsson (1874-1959) var född i Brandstad och kom till Malmö 1897 och tog anställning som vävare på Malmö Yllefabrik där han stannade i 50 år. Nils var ungkarl, fackligt aktiv och en hängiven fotoamatör. Han fotade allt! Bilder från Yllefabriken och de anställda vid sina arbetsplatser, i hemmiljö, på kolonier, utflykter och högtidsdagar. Hans foton skildrar som inga andra arbetarklassens liv och villkor, något som de etablerade fotograferna inte visade något större intresse för. 

På bilden ovan firade han troligtvis sin 50-årsdag och nedan en gruppbild tagen av Nils som visar trädgården hemma hos honom på Mariagatan och även denna bild ser ut av vara från ett högtidligt och/eller festligt tillfälle.

Det kommer fler bilder …


I arbete


I glädje och fest


Utanför ett hem


Barn på gård


Vid en kolonistuga


Sista arbetsdagen

Cirka 1500 bilder till tagna av Nils Jönsson finns i Malmö Museers bildarkiv som du hittar här:
carlotta.malmo.se

 

Osse va de månda

… igen, och regnar gör det, :/ men vi får göra det bästa av den här dagen och själv bidrar jag med en i mitt tycke kul 60-talsbild.

Bilden togs av Georg Oddner (1923-2007) som i början av 1950-talet flyttade till Malmö där han började sin karriär som reklam-, mode-, dokumentär- och porträttfotograf. Han var en av grundarna av fotogruppen Tio Fotografer.

Han gjorde också många reportageresor bland annat till Sovjetunionen, Vietnam och USA. Malmö Museer där ovanstående bild är hämtad förvaltar Georg Oddners bildarkiv med cirka 670 000 negativ.

Som fotograf arbetade Oddner med en stor motivkrets; utmärkande var att motiven alltid skildrades med koncentration och stark närvarokänsla. Han gav ut bland annat Närvarande (1984) och Falurött och krokodil (1993) samt flera böcker i samarbete med den danske författaren Klaus Rifbjerg. Genomresa (2003) är en omfångsrik sammanfattning av Oddners fotografiska livsverk.

Fler bilder av Oddner hittar du här: Malmö Museers bildarkiv

Uttrycket Osse va de månda – igen har jag snott från Håkan Malmströms krispiga blogg om sport, allt möjligt annat och mycket Malmö och den hittar du här: Håkan Malmströms blogg

Dagens namn är Anna

… och det får mig att tänka på Anna Frankel (1861-1939), en fotopionjär i gamla Malmö som jag inte tidigare nämnt. Det är högt på tiden för även Anna räknades som en av dåtidens bästa och mest framgångsrika fotografer.
Anna föddes i Halmstad och var äldst av sju syskon. Fadern Sophus Frankel som kom från Köpenhamn hade fotoateljéer i flera svenska städer innan familjen flyttade till Malmö och han på 1870-talet etablerade ateljé här. När Sophus dog 1878 drevs fotoateljén vidare av svägerskan Lilly Frankel tills Anna 1883 tog över verksamheten med adress Stora Nygatan 48b som tre år senare blev Djäknegatan 14. År 1897 gifte Anna sig med handlanden Per Nilsson och fick med tiden tre söner. Runt sekelskiftet 1900 övertogs ateljén av Hilma Pålsson och därefter, 1904, kom J N Gylldorf in i bilden och slutligen gick ateljén till ännu en Frankel, denna gång Annas bror Georg som drev den mellan 1905 och 1907/08 då den försvann ur adresskalendern.

Fotot ovan av Brita Johanna Camp togs av Anna ett okänt årtal mellan 1883 och 1886. Bilden tillhör Malmö Museers fotoarkiv och nog stärker den uppgiften om att Anna var en duktig fotograf, men varför i hela världen kladdar Museet nummer på framsidan av dessa gamla fotografier? :/ Vi får kanske vara glada för att kladdet inte kom på själva fotot.