Malmö Hamn den 2 november 1981

2 1

2 1

När jag tittar på föregående inläggs kranbild över ett Malmö i förändring, kommer jag att tänka på andra tider och andra kranar som på sitt sätt format, och formar Malmö. Kranar som används i hamnen för att lossa och lasta fartyg, bidrar som ett nav i ett samhälle som i allt större utsträckning är beroende av import och export. Numera har den äldre tidens lossning och lastning av styckegods i små enheter som lagrades i hamnen, ändrats till att  godset förpackas i container som sedan körs direkt ut till kunden.

Den episod med kranar som jag kom att tänka på var från ”den gamla goda tiden”, en novemberdag i början på 1980 talet och lossning av styckegods i små enheter. Detta var, om jag minns rätt, antingen att vi lossade frukt från Argentina, eller att vi lastade mjöl för SIDA-projekt. I vilket fall som helst så började dagen med fint, lite kyligt väder, som sedan på eftermiddagen övergick till blåsigt, som i sin tur övergick till full storm. Kranförarna blev tillsagda att snarast komma ner från kranarna, låsa fast kranarna i stormlåsen, och vänta ut stormen, för att sedan återgå till det avbrutna arbetet. Sagt och gjort, men stormen ville annorlunda. I raden av kranar, det var sju eller åtta i en rad, fick vinden fatt i en av kranarna som slet sig och gled iväg för att i krocka med en annan kran i linjen, som i sin tur krockade med nästa. Till slut gled tre kranar iväg i hög fart för att nå slutet på kranbanan, men där kunde kranbanan inte heller stå emot trycket utan hela rasket brakade ihop i en hög. Det blev slutet för de tre kranarna. De ersattes aldrig, och kranbanan skars helt enkelt av för att sedan, liksom resten av kranarna, skrotas. På något vis var det som om den stormen gjorde slut på en epok i hamnens historia. Fler och fler kranar skrotades, eller flyttades runt i hamnen för att till slut i princip helt försvinna. Nu finns det bara ett fåtal kranar kvar i Malmö Hamn (CMP), någon inne i Frihamnen och resten ute i Bulkhamnen. En epok går sakta mot sitt slut. Hamnen har ändrat karaktär. Numera är de kranar man kan se i Malmö mestadels byggnadskranar, kranar som formar och förändrar Malmö som stad, skapar en ny stad med nya möjligheter och tillför nya utmaningar.

Benny Ernstsson
Inläggsförfattare

Foto Benny Ernstsson ©

2 tankar kring ”Malmö Hamn den 2 november 1981

  1. kjell trusell

    var själv utbildad kranmaskinist1955jobba pä kockumsmen allt var mer primitivt då, men visste ej annat så det gick.

    Svara
    1. Karin Lövgren Nilsson Inläggsförfattare

      Hej Kjell! Så trevligt att du hörde av dig! Precis som du säger, vet man inget annat så går det … Välkommen tillbaka!

      Svara

Lämna ett svar till Karin Lövgren Nilsson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.