Kategoriarkiv: Offentlig konst i Malmö

Erinran!

Så här i början av året är det lämpligt att ta tag i lösa trådar och jag tänker då på obesvarade funderingar i kategorin Vet du var, vad, vem, när eller varför? Det känns naturligt att börja med inlägget Till Erinran.

 

Mycket sökande har inte gett resultat och jag ställde därför frågan till gatukontoret Malmö stad. Jag tror inte att jag hamnade i Malmö stads kundtjänst, det kändes som om jag var långt norrut!? I vilket fall som helst gjordes det ett ärendenummer av min fråga: Till erinran om vad? Fick nyligen svaret: Till erinran betyder Till minne av/ in memorian. Det tackar jag för, men vad en erinran betyder vet jag! Ringde igen och talade om vad jag redan visste och att man missuppfattat min fråga. Vet inte var i Sverige jag hamnade denna gång … Tänkte mig att jag istället kunde få ett namn på den som skrivit svaret, men så enkelt fick det inte vara. Nej, min reaktion skulle gå tillbaka på samma ärendenummer med korrigering av frågan och ansökan om namn på den som har hand omet. Irriterat bad jag en god vän om sökhjälp och det gav slutligen en träff på nätet. Det visar sig att Till Erinran är ett flyktingmonument! En tävlan om ett flyktingmonument har nu avgjorts av Malmö stads konstnämnd. Man beslöt sig för skulptören Axel Wallenbergs ’Erinran’ under mottot ’Skånes kvinna välkomnar till Sverige’. Verket erinrar alltså om Skånekvinnans öppna famn vid flyktingmottagandet efter andra världskriget och det måste väl få plats i Malmö stads historia. 

Det är inte min avsikt att göra ett stort nummer av detta ärende, men självklart tycker jag att det är en trist respons på nyfikenhet. Jag vet ju att det finns engagerade och kunniga människor på gatukontoret och inväntar, trots att jag nu vet, därför intresserat ett svar på min erinran i ärendenummer 676223.

Till Erinran

… om vad, tänker jag när jag studerar den här skulpturen som står mitt emot Stadsbiblioteket på östra sidan av Fersens väg. Hur verkets skapare, konstnären Axel Wallenberg, tänkte när han namngav skulpturen ”Till Erinran” hittar jag inga uppgifter om. En erinran bör väl vara en påminnelse om något och är skulpturen tillkommen 1951 kan man fundera över om namnet kan ha något med andra världskriget att göra. Eller, kan skulpturen vilja erinra något om platsen den står på? Sträcker kvinnan ut sina armar i sorg, vrede, frustration eller annat? Malmö stad som är ägare till skulpturen kan ju knappast ha köpt en erinran utan att veta vad den står för. Det där lär jag kanske aldrig få veta, så får mig får verket bli en erinran om alla de kvinnor som aldrig fått ta plats i historien.

Axel Wallenberg (1898-1996) började relativt sent med konststudier. Han studerade vid Tekniska skolan, Ahltins målarskola, Edward Berggrens målarskola och under fem år vid Kungliga Konsthögskolan där hans lärare var Carl Milles. De båda blev nära vänner och utvecklade ett intensivt samarbete. Efter Carl Milles död 1955 övertog Wallenberg ansvaret som intendent och konstnärlig ledare på Millesgården fram till pensioneringen 1983. Axel Wallenberg gjorde även medaljer och fick uppdraget att göra minnesmedaljen ”Gustaf VI Adolf 90 år”.

Konstrunda i Malmö 2017


La Gamine/Anna-Lisa

I påsk anordnar gatukontoret i Malmö guidade turer bland stadens offentliga konstverk i och omkring Slotts- och Kungsparkerna. Konstrundan som utgår från möllan vid Mölleplatsen (nära Slottsträdgården) startar klockan 12 och klockan 14 på långfredag (14/4) påskafton (15/4) och påskdagen (16/4). Turerna som varar cirka en timme är gratis och vi behöver inte föranmäla oss. 

Konstrunda i Malmö 2017

I Malmös hjärta

I Altonaparken står Gösta Ekman modell för ”det svenska tungsinnet”, en bronsskulptur skapad av Marie-Louise Ekman. ”Marie-Louise ville göra något på temat det svenska tungsinnet och vemodet och frågade mig om jag inte kunde stå modell för den gråtande konstnären.” Det ville Gösta och sedan presenterades statyn i den svenska paviljongen under världsutställningen i Sevilla 1992. Efter detta fick statyn komma till Malmö som under åren 1949 till 1955 var Gösta Ekmans kära gamla stad. Kär, trots att han här sa sig ha gråtit mycket för att han inte var så stor och stark, men däremot slängd i käften och då var det ju lätt att få sig en smäll. 

Nu är Gösta Ekman borta för alltid och plötsligt känns det svenska tungsinnet och vemodet som en tröst …

Non Violence

… skapades när Carl-Fredrik Reuterswärd ville manifestera budskapet om icke våld i protest mot vännen John Lennons död på öppen gata i New York 1980. Revolvern är med sin knutna pipa en stark symbol för fred. Den finns i flertalet storlekar och utförande och är idag strategiskt placerad på mer än 30 platser världen över. Detta exemplar, inköpt av Malmö Förskönings- och Planteringsförening och donerat till Malmö stad, invigdes vid Malmö Börshus 1992. Det var vid invigningen ett av tre existerande exemplar i världen, varav ett nedanför FN-byggnaden i New York. År 2012 återinvigdes Non Violence på Bagers plats efter att ha varit tillfälligt borttagen på grund av ombyggnation kring Centralstationen.

Det är dags för en återinvigning!

SUS

Hälsokällan

… Skånes Universitetssjukhus är Skånes största arbetsplats och ska nu bli ett av Europas modernaste sjukhus. Sex miljarder kronor investeras i Malmö sjukhusområde, ett tillväxtcentrum där sjukvård och forskning i världsklass samverkar med akademi och näringsliv. En läkande grön miljö och en självklar del av staden, bara ett stenkast från Citytunneln. Med tanke på att projektet innebär att riva en del, bygga om och bygga nytt har jag lagt in en del bilder i galleriet av Malmö allmänna sjukhus vid Södervärn som det såg ut i begynnelsen (1896) och några tiotal år framåt i tiden. Det finns väldigt många bilder att lägga in, men nu känner jag för en paus från just de bilderna, det blev för mycket sjukhus där ett tag … Sökte mig därför till Hälsokällan, Anders Olssons skulptur i brons och granit, som är placerad på baksidan av sjukhusets entrébyggnad vid Södra Förstadsgatan. Skulpturen är en gåva av Fritz Bauer, avsedd att vara en sinnebild för sjukhusets strävan att bringa hälsa och krafter åt dem, som anförtros åt dess vård. Blev besviken över att sinnebilden var torrlagd, men det finns kanske ett vettigt skäl till att det just nu saknas vatten i källan. Fritz Bauer var sjukhusläkare på Malmö allmänna sjukhus i början av 1900-talet och om hans betydelse för sjukhuset kan den intresserade läsa i Otto Grönés Malmö Allmänna Sjukhus 100 år Drag av sjukhusvården i Malmö fordom och nu utgiven av Allhems förlag.  

Det händer verkligen mycket i området och nästa rivning som lär bli i maj nästa år drabbar Medicinkliniken. Drabbar är nog fel uttryck, det är säkert tungrodda lokaler …

Fick klart för mig vilket som var det första barnbördshuset och det ligger precis till höger om skulpturen om man står med näsan mot källan på övre bilden. Det är en av de äldre vackra byggnaderna på området och de flesta som är födda i Malmö före 1944 har gjort sin entré i världen just här, övriga hänvisas till Jan Waldenströms gata 47 (då ingång 74 eller 77, tror jag). På baksidan av första barnbördshuset växer de vackraste päron och jag får en galen fundering över vem som ska äta dem.

BB baksida

Det känns lite knepigt att ströva omkring på ett sjukhusområde, men det år 120 år av vård som pågått här och det bör man våga titta på och fundera över. Om Framtidens Sjukhus Malmö har Region Skåne gett ut en liten folder som finns att hämta på Stadshuset. Det om detta just nu, och så på med vattnet! ; )

Flora

flora

… i Floras hage har blivit extra uppmärksammad i dagarna. Ballong i hand och blommor på sockeln gör mig fundersam …

Floras skapare var Jonas Fröding (sysslingbarn till Gustav Fröding) och i konstguiden beskrivs skulpturen, skapad 1936 i brons och granit, så här: Flora ser, som sig bör, ut över Kungsgatans blomstergård. I verket har Fröding förenat sin lyriskt idealiserande förmåga med den naturtrogna och proportionerliga människokroppen. Från början hade ”Flora” en blåklocka i sin uppsträckta hand. Denna är försvunnen men spåren av stjälken finns i hennes hand. Det där är nog så bra, men jag vill veta vad Malmötösen som stod modell hette och varför just hon. Ja, varför inte just hon, men jag ser henne nästan varje dag, tycker om henne och vill veta mer.

Flora var tidigare placerad vid Länsstyrelsen, men flyttades på 1980-talet till Floras hage på Kungsgatan. En vacker plats för Flora! Om man nu inte vet något om flytten kan man ju tro att skulpturen fått sitt namn efter kvarteret intill, men jag vill tro att Flora hette Flora. Så otroligt dumt att jag aldrig frågade mannen som en gång berättade för mig att det var hans farmor som stått modell om hennes namn. Min förhoppning är att han läser Malmöblickar! 

Säg det högt!

säg det högt4

I år fyller offentlighetsprincipen och den första svenska tryckfrihetsförordningen 250 år och det uppmärksammas bland annat genom att Malmökonstnären Melissa Hendersson ställer ut skulpturen Säg det högt! och videoverket The Speech  på Stadsbiblioteket.

’Säg det högt!’ är en skulptur för det öppna samhället, mångfalden av röster, för ordets och konstens kraft och betydelse för demokratin. Fem uppförstoringar av pennor reser sig på torget utanför Malmö stadsbibliotek. På otaliga torg i världen står monument över makten, kungar och krigsherrar. Istället för att representera makten är ’Säg det högt!’ pelare för det gemensamma. Med sin skulptur vill Henderson belysa vikten av tillgång till utbildning, de ständigt aktuella värdena om allas lika värde, tolerans, och fri press i debatten om demokrati i dagens samhälle.

I bibliotekets foajé visas videon ’The Speech’ där konstnären sitter framför kameran. Långsamt kommer tredimensionella bokstäver ut ur hennes mun. De glider över läpparna och faller ner en efter en, medan saliv rinner nerför hakan. Bokstäverna bildar inga ord. Ansträngningen antyder en strävan att uttrycka något. ’The Speech’ försöker artikulera hur mening skapas inte bara av den som talar utan också av betraktaren genom deras tolkning.

Utställningen pågår nu och fram till och med den 26 augusti 2016.

Foto: Karin Sixtensson

Utblick – Insikt

utblick insikt

… Pål Svenssons vinnande förslag till konstnärlig utsmyckning av Posthusplatsen invigs idag den 29 juni klockan 14.00 och vi är alla välkomna till den högtidliga invigningen.

Utblick – Insikt, ett tvådelat verk, vid vattnet i den inre hamnen, en plats som ska knyta ihop den nya stadsdelen Västra hamnen med den historiska stenstaden. I en gigantisk skiva diabas, tillverkad i fyra delar, finns ett elliptiskt hål som ramar in en fyr som står ute i hamninloppet.

Verket, en gåva till Malmö stad från Malmö Förskönings- och Planteringsförening, är skapat av Göteborgskonstnären Pål Svensson som menar att man ser hålet som ett kameraöga. Insidan är en meter bred, slipad konkav och polerad. Här kan jag tänka mig att både små och stora lägger sig ner och funderar eller fotograferar varandra. Under arbetet med stenen upptäcktes ytterligare en ny dimension: att om man ropar i öppningens centrum får man ett perfekt eko. Det är bra när en skulptur förutom det konstnärliga värdet blir både användbar och lustfylld.

Utblick med Insikt kan ju inte annat än att göra en nyfiken och förväntansfull. Posthusplatsen klockan två! : )

 

Malmö Konstguide

Offentlig konst i staden har nu kommit så vi kan ha konstrunda året om!

ida

 Den första konstguiden som publicerades för femton år sedan innehöll 274 verk som redovisades i bild med några kortfattade undertexter. Fem år senare kom nästa guide som beskrev 280 verk. Dessa guider är slutsålda sedan länge, men nu har den tredje kommit och den innehåller 359 verk, vilket innebär 90 nya verk sedan 2006. Intresset för och önskan om att få veta mer om stadens utsmyckningar är stort och nya konstguiden med sitt fina upplägg är ett bra redskap vid kunskapstörst.

Om ni inte har haft barn med på konstjakt tidigare så kan jag varmt rekommendera det. Barn är mer intresserade av konstverken än man skulle kunna tro. En jakt på ett begränsat område och ungarna går igång med tyckande och tänkande kring verket och sedan är de jättenyfikna på vad konstnären tycker att det ”liknar”. Det ökar barnens medvetenhet och intresse samtidigt som man har kul tillsammans. Testa!

Mer om Malmö Konstguide kan du läsa i bokgalleriet där guiden kan beställas från och med idag och levereras omgående om så önskas.

Författare till Konstguiden är Gunnar Ericson och Jacob Faxe och huvudmän för projektet är ABF Malmö, Malmö Förskönings- och Planteringsförening, Malmö stad och Kira förlag.