Kategoriarkiv: Offentlig konst i Malmö

Konstrunda i Malmö 2016

ml ö
Långfredag, påskafton och påskdagen anordnar Malmö stads gatukontor en runda bland stadens offentliga konstverk kring Malmö Live. Kunniga guider möter upp på Dag Hammarskjölds torg utanför Malmö Live och tar oss med på en tur som gissningsvis går över en spelande bro, frihet i takt och rytm, ett hav av minnen och andra intressanta verk. Tiden, klockan 12.00 och 14.00, är perfekt och kommer inte att kollidera med påskbordets läckerheter. Som om inte allt detta vore nog är guidningen helt gratis. : )

Marmorlyran

bl-1

Vissa offentliga konstverk har man sett så ofta att de blivit självklara och man ser dem inte  riktigt längre. Det blir lite som med tavlorna hemma på väggen eller det egna ansiktet i spegeln, alldeles för bekant. Detta kan man knappast säga om Marmorlyran, frammejslad av skulptören Staffan Nihlén, som står vid Stadsbiblioteket alldeles intill parken. Dels är verket ganska nytt (2007) och dels står det lite undanskymt tycker jag. Marmorlyran, som är till minne av Hjalmar Gullberg, anspelar med sina fem grekiska pelare på diktarens berömda Vid Kap Sunion ur Kärlek i tjugonde seklet. Det känns inte helt självklart vad verket anspelar på så Konstkompassen kom för min del till användning igen. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, den där kompassen är bra att ha i mobilen och jag använder den ofta när jag vill återupptäcka den offentliga utsmyckningen.

Vid Kap Sunion
Detta är havet, ungdomskällan,
Venus’ vagga och Sapfos grav.
Spegelblankare såg du sällan
Medelhavet, havens hav.

Lyft som en lyra mot arkipelagen
skimrar Poseidontemplets ruin.
Pelarraden, solskenstvagen,
spelar den eviga havsmelodin.

Seglande gäst på förbifärden,
lyssna till marmorlyrans musik!
Full av ruiner finner du världen.
Ingen i skönhet är denna lik.

Ej mer jublas det här och klagas
inför havsgudens altarbord
Nio pelare blott är hans sagas
ännu bevarade minnesord.

Måtte det verk du i mänskors vimmel
skapar från morgon- till aftonglöd,
stå som en lyra mot tidens himmel,
sedan du själv och din gud är död!

Thalia

IMG_0983-1
Hämtade biljetter på Malmö Opera och passade som vanligt på att i lugn och ro gå några varv runt Thalia. Visst är hon imponerande där hon står med tragedins och komedins dubbelmask i sin vänstra hand. Hela hon är “fräck” och Ingmar Bergman lär en gång ha sagt: Är hon inte härlig i sin fräcka frodighet – en symbol så god som någon, för den rikt fantastiska lek som spelet bakom komedins och tragedins masker trots allt måste vara. Thalia som är hämtad ur den grekiska mytologin är en av Zeus nio döttrar som var och en representerar en av de fria konsterna och Thalia är komedins musa. Hennes namn betyder den blomstrande. De som faller i hennes gunst lär blir lyckliga, för deras verk kommer att leva länge och växa. Inte konstigt att hon drar till sig folk …  ; )

När Malmö Stadsteater invigdes 1944 försågs foajén med olika verk av betydande konstnärer och Thalia var Bror Marklunds hyllning till scenkonsten. Eftersom det var kristid, slutet av andra världskrigets sista år, fanns inte pengar att gjuta denna gipsskulptur i brons och den blev därför med tiden illa åtgången. På initiativ av Malmö Förskönings- och Planteringsförening blev detta åtgärdat 1974 då Thalia forslades till Rosengrens gjuteri i Limhamn där hon då, trettio år efter sin “födelse”, äntligen blev gjuten i gyllene brons. Hon blev dessutom ciselerad för hand av sin skapare Bror Marklund och detta blev ett av hans sista arbeten före sin bortgång. Thalia blev sedan återbördad till Malmö Stadsteater som en glänsande gåva från föreningen och den tackar vi för.

 

Skrot-Carlssons delfiner

Delfiner

Här har jag gått var- och varannan dag sedan 1997, men aldrig har jag lagt märke till den här skulpturen med delfiner. Så igår, helt fräckt, stod den där …
Fram med konstkompassen!
“Delfiner
År:1973
Material: Järnplåt/granit
Konstnär: Sven Carlsson (Skrot-Carlsson)
Ägare: Malmö stad
Placering: Södra Promenaden 23″

Skulpturen har enligt kompassen tidigare varit placerad på Södertull, men flyttades till Promenaden 2005. Skrot-Carlsson hittar jag ingen information om på nätet, men jag har kanske inte ansträngt mig tillräckligt.

Nej, skulpturen har inte fått och får inte mina klockor att ringa och det är väl därför jag inte lagt märke till den tidigare. Så kan det väl också få vara och kanske den gläder någon annan desto mer.

Funderar istället över vad som hänt med gatlyktan strax bakom delfinerna …   ; )

Konsten lever …

Uppnåt mål Roskildevägen 27 Fred Åberg

… först i mötet med betraktaren sägs det, men den här gubben har jag svårt att få liv i. Han verkar frysa och får mig att känna sorg och nederlag. Vad gör han egentligen här på en gård mellan några hus på en välansad gräsmatta i Pildammsstaden?

Har numera konstkompassen som app i mobilen, men studerar verket och tycker till innan jag plockar upp kompassen och läser.

Skulpturen som är ganska liten sitter på toppen av en hög stolpe och är vänd mot ett av husen och en uppmurad grill, så någon direkt utsikt har han inte. Nu uppkommer klart frågan om vad som är vackert och vad som är fult och det är väl upp till betraktaren, men vad gäller för den offentliga konsten? Det här verket tillhör HSB, men är likväl offentligt. Den offentliga konsten ska försköna, hedra, berätta om en historisk händelse eller vara ett minnesmärke. Skälen kan säkert  vara fler. Vissa verk känns självklara för att de alltid stått där de står och är liksom avätna, andra är enligt den allmänna meningen vackra och lätta att relatera till och så har vi de som kan kännas direkt provocerande och de sistnämnda är inte oviktiga. Lite provokation är bara nyttigt annars blir stan som ett stillastående vatten – unken. Som ni märker försöker jag förlika mig med gubben och vill förstå vad han gör just här. Jag plockar upp kompassen och läser:

105.Uppnått mål
År: 1988
Material: Brons/Rostfritt stål
Konstnär: Fred Åberg
Ägare: HSB
Placering: Roskildevägen 27 H.

Uppnått mål!?
Jag undrar vilket som var mannens mål och hur han då kan tänkas ha sett ut under sin strävan dit. Och vilket var konstnärens mål? Kanske att få någon att ringa och fråga …?  ; )

 

“Konstkritik” på Baltiskan

Den Bilden Konstkritik Stadsbiblioteket gamla Malmö

I år, 2014, är det hundra år sedan Baltiska utställningen ägde rum i Malmö. Från många håll har försök gjorts att spåra rester och minnen från utställningen. Bortflyttade hus, skulpturer med mera i Malmö med omnejd och även längre upp i landet har kartlagts och mången gång har man läst och hört uttrycket “Jaså, är det från Baltiskan, det visste jag inte”, och så går man till objektet i fråga och drömmer sig hundra år tillbaka.

En “rest” från Baltiskan, som mig veterligen inte har uppmärksammats alls under jubileumsåret, är skulpturen “Konstkritik”. Den utfördes 1913 av skulptören Otto Strandman och var ett av hans sju bidrag i sal 27 (“Skulpturhallen”) på utställningens konstavdelning. Den hade utställningsnummer 1970 (de svenska konstbidragen uppgick till 2016 stycken; alla deltagarländernas bidrag var totalt 3543 stycken). Efter utställningens slut sattes skulpturen 1915 på en granitsockel öster om Museet – nuvarande stadsbiblioteket – den står där än i dag.

Otto Strandman (1871-1960) utbildades vid Slöjdföreningens skola i Göteborg samt vid Konstakademin i Stockholm 1891-1895. Mellan 1899 och 1905 arbetade och studerade han i Frankrike, Spanien, Italien och Nordafrika. Han fick kungamedaljen 1895 och blev medlem av Konstakademin i Stockholm 1915. Han gjorde porträttbyster av kung Oskar ll och drottning Josefina, men också reliefer, handspeglar och smycken samt oljemålningar och akvareller. Han var alltså en mångsidig konstnär men allra mest känd är han som skulptör av monumentala verk i offentlig miljö. “Konstkritik” är ett sådant, men tyvärr det enda av hans hand som finns i Malmö för allmän beskådan.

Den Bilden Konstkritik Stadsbiblioteket Baltiska utställningen Malmö

Strandman är representerad på bland andra Nationalmuseum samt Norrköpings och Västerås museer. Ur Svenskt Konstnärslexikon citerar jag att han “anslöt sig till den måleriska realismen i fransk sekelskifterskulptur med dess sensuella charm”. I denna genre faller säkert “Konstkritik” in, men vad föreställer den? En ung kvinna som i sin hand håller en lite gubbe som påminner om Rodins “Tänkaren”! Vem kritiserar vem? Vem av dem representerar Konsten? Vem är subjekt, och vem är objekt? Gubben eller kvinnan? Konstkritik – en skulptur som väcker frågor!

Rickard Bengtsson
Inläggsförfattare

Anna Lisa

Den Anna-Lisa Kungsparken Malmö

Ursprungligen kallades denna skulptur för La Gamine (barnet/ungen), men försvenskades till Anna Lisa. Den skapades 1906 och placerades 1911 vid Stadsbiblioteket, men fick år 2000 flytta till Slottsparken, strax nedanför Parkbron. Det känns som om denna skulptur, i brons och granit,  alltid stått just här och det är konstigt att jag inte tog mer notis om den vid den tidigare platsen. Ett tunnband skall bilda en ram runt hennes gestalt, men det finns endast en rest av det i hennes vänstra hand. Vart tog det  vägen? Försvann kanske vid flytten? År 1947 (inte igår direkt) hade hon i alla fall hela tunnbandet att roa sig med, det bevisar ett foto taget av Berndt Johnsson just det året. Vi kan kanske trösta henne med en rockring eller nåt liknande istället?    Skulpturen skall i alla fall ses som en ögonblicksbild av flickan när hon leker med sitt tunnband. De fyra sköldpaddorna symboliserar evighet och tröghet som kontrasterar mot den ungdom och spontanitet som flickan representerar. Att skulpturen visar tydliga jugenddrag är vi väl överens om.  Jag tycker om skulpturen och tycker att den har en mycket skön plats i gången mot Slottsbron. Det där med rockringen får jag kanske fundera över …

Konstnär: Anders Olsson (1880-1955) och donator Malmö Förskönings- och Planteringsförening

 

Då och Nu – Lekande barn!

Duschen på Baltiskan

Så här i jubileumstider kan man ju inte gå förbi Anders Jönssons skulptur Lekande barn på Gustav Adolfs torg utan att nämna verkets ursprungliga plats. Skulpturgruppen visades på Baltiska utställningen och var där placerad utanför Konsthallen. Färghandlaren Eugen Wingård köpte skulpturen och  för att fira sitt 25-årsjubileum som handlare i Malmö skänkte han den till Malmö stad. Wingård skänkte dessutom pengar till att bygga bassängen och skulpturen invigdes på Gustav Adolfs torg 1915.

1627S-R

Skulpturen försvann från torget i samband med spårvägsnedläggningen under 1960-70-talen i Malmö, men fick ny placering då torget på 90-talet lades om. Skulpturen har alltid varit uppskattad av Malmöborna och kärt barn har många namn Duschen och Trillingarna, bland andra …

Anders Jönsson var född i Gärdslöv 1883 och dog i Stockholm 1963.

Duschen nu