På väg till Baltiskan

vykort-bj-2571S.indd 

Sommaren 1914 genomfördes i Malmö den stora Baltiska utställningen, en av de största satsningarna i stadens historia någonsin, och en av de största utställningarna i Norden genom tiderna. Anordnandet av utställningen ställde stora krav på Malmös kollektivtrafik i allmänhet, men på spårvägsnätet i synnerhet. Arrangörerna beräknade att spårvägstrafiken skulle öka långt över det normala under den fyra månader långa utställningstiden (15 maj – 4 oktober). En av många topografiska förändringar som genomfördes i staden inför invigningen av utställningen var uppförandet av Fersens bro och anläggandet av Fersens väg (tidigare Villagatan) som en paradgata till utställningsentrén. Därigenom fick utsocknes besökare en lättare och vackrare väg till utställningen från Centralstationen och hamnen via Norra Vallgatan och Slottsgatan, som genom bron förbands med Fersens väg. Sträckningen för spårvägslinje 3 (”ringlinjen”) utvidgades så att spårvagnarna trafikerade denna nya led i stället för att ta den tidigare omvägen över Gustav Adolfs torg och Södra Förstadsgatan för att komma till knutpunkten Triangeln. Dit kom man nu i stället vidare från Fersens väg genom att den nya spårsträckningen svängde österut på Rönneholmsvägen.

Denna utvidgning av linje 3:s spår trafikerades också av de nya, tillfälliga extralinjerna X1 och X2, som gick i trafik endast under utställningstiden. Linje 3 kom då att betecknas som ”hjälplinje”. De tillfälliga linjerna kallades ”utställningslinjer”. Vid korsningen Fersens väg-Rönneholmsvägen anlades stickspår söderut till utställningsentrén, som bara dessa två linjer fick trafikera. Linje X1 utgick på 3:ans linjeavsnitt från Centralstationen till utställningen, medan linje X2 utgick på 3:ans linjeavsnitt från Lundavägen över Triangeln och Rönneholmsvägen till utställningen. Stickspåret togs bort omedelbart efter utställningens slut.

Spårvagnarna på extralinjerna brukar avbildas när de är i närheten av utställningen eller när de anländer till huvudentrén på rampen dit. Därför är detta foto ovanligt. Det återger spårvagnsekipaget på linje X1 när det står på ändhållplatsen vid Centralstationen och är taget av en okänd fotograf denna ovanligt varma sommar 1914. Motorvagnen är av typ A nr 9 med plats för 38 passagerare varav 22 sittande. Den byggdes 1906. Destinationsskylten är märkt ”Baltiska utställningen”. Släpvagnen är av typ T-2 och är nybyggd. Den hade plats för 50 passagerare varav 24 sittande. Att åka med extralinjerna (officiell benämning var ”utställningslinjerna”) kostade 10 öre för vuxna och 5 öre för barn. Redan den första utställningsdagen hade man 47 681 passagerare på de två extralinjerna. Malmö Stads Spårvägar gjorde under utställningsperioden en nettovinst på 340 133 kronor och 70 öre.

Fotot är sannolikt inte taget på invigningsdagen, ty då skulle betydligt större folksamlingar ha omringat ekipaget, men trycket från ivriga passagerare är av bilden att döma uppenbart. De tränger på för att komma ombord trots att vagnarna synbarligen redan är överfulla – folk står upp i dem. Sittplatserna är upptagna, vilket inte hindrar de åksugna. Damerna är klädda i luftig blus och långkjol av tjockt tyg. Denna gamla traditionella vardagsklädsel för kvinnor lär ha gått raskt ur modet just vid denna tid – mitten av 1910-talet – för att snart ersättas av ledigare, mindre tygkrävande utstyrsel. Herrarna är iförda halmhattar som svalkar i sommarhettan. Plommonstop kan dock skymtas i mängden. Ingen är barhuvad.

Rickard Bengtsson
Inläggsförfattare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.